|
<<< |
2004 - július
Korbely Zsuzsa mandalája
|
>>> |
|
Magyar lovas mandala
|
|
|
|
|
A mandala elemzése:
Most
nem az alkotóról szeretnék írni, hanem a mandala témájáról,
a hatásáról, magáról a mandaláról. Ez a mandala nagyon sok
jelentést, tudást hordoz párhuzamosan önmagában:
Egyszer
beszél a magyarságunkról, az őseinkről, a régi szép
időkről, mikor hódító, veszélyes, egységes, és bölcs
nép voltunk.
A harc, a ló, az íj mind egyfajta beavatási eszköz.
A harcból nem biztos, hogy élve vagy egészségesen visszatér az
ember, ez mindenképpen olyan belső változásokat indít meg a
harcosokban, amik nyitottabbá teszi őket a másik világ felé
(a tudatalattijukkal jó viszonyban vannak). A harcban önmagunk
vagyunk az igazi ellenfél, önmagunkat, félelmeinket, érzéseinket,
gondolatainkat kell legyőzni. A harc csak alkalom, hogy a belső
rend, harmónia és erő megmutathassa magát. A harcban hagyni
kell, hogy a belső erő tegye a dolgát.
A ló nem csak a leghűségesebb társa volt a magyaroknak, de a
létfenntartás egyik fontos eszköze is. A lovat ma gyógyításra
is felhasználják. Hihetetlen önbizalmat tud adni, hogy az embernél
jóval nagyobb testű élőlény az akaratunknak
engedelmeskedik. Ha irányítani tudjuk a lovat, akkor az életünket
is jobban a kezünkben tudjuk tartani. A másik fontos adománya a lónak
a monoton ritmikus mozgása, melynek segítségével egy éber, megváltozott
tudatállapotba kerül az ember. S ebben az állapotban a szabaddá
vált tudatalatti erejével megoldódnak az addig megoldhatatlan
problémák is.
Az íj is a szellemi fejlődés fontos eszköze, gondoljunk a
Zen-re. A Zen íjászatban a cél megragadása, a koncentráció a
fontos, azt tanítja, hogyan váljunk eggyé a céllal, s mikor ez
sikerült, akkor az íj megfeszítése, a célzás, és a nyíl kilövése
már magától történik. Az ilyen lövés mindig talál! Ez a
legmagasabb rendű megtapasztalás, a satori, a belső
megtapasztalása a valóságnak.
A mandala közepében élő, napfényes, békés, meleg, biztonságos,
szeretett otthont találunk, amelyet a harcosok védenek meg a külső
behatásoktól, lovaik patája által felvert porral rejtenek el a külvilág
szeme elől, és ahova pihenni, feltöltődni járnak. A
belső rész organikus felépítése szimbolizálja őseink
természetszeretetét, a természettel való együttélés harmóniáját.
Másodszor
beszél ez a mandala egy titokzatos, földöntúli világról, egy
Sambaláról, amely a hétköznapi emberek szeme elől rejtve
van, csak a beavatottak láthatják. A bejutás ide, mint a
buddhista mandalák esetében is, csak áldozatok, harcok árán
lehetséges. A kapuk és a démonok helyett itt a lovas harcosok
feladata, hogy a belső szent területet megvédjék, elrejtsék
a profán világ elől. Sambalája nem csak Tibetnek van, hanem
van a magyar népnek is, erről szól az ősi kultúra, vallás,
és hitvilág, ettől volt olyan erős a honfoglaló magyar
nép.
Harmadszor
beszél ez a mandala önmagunkról, hiszen az egész életünk állandó
harc, küzdelem, alkalmazkodás. A lovasok nagyon jól szimbolizálják
tudatos énünket, a por, a lovak patája alatt a tudatalattit, amiről
semmit nem tudunk, tudatos énünk számára átláthatatlan, és az
élettel teli középső részt a Selbst-et, Énünk teremtő
központját, középpontját.
A visszafelé íjazó lovasokról eszembe jut, a múlt fontossága.
Az, hogy mit tanultunk, mit tapasztaltunk, és mit kaptunk az élettől
nagy mértékben befolyásolja jelenünket, ez az ok és okozat törvénye.
Azok számára, akik tanulni szeretnének, a múlt a legjobb tanító.
Megmutatja, hogy hol hibáztunk, hogy mi az, amit jól csináltunk.
A múlt az egyetlen, ami teljességében elemezhető és
megismerhető. Óriási lehetőség a múltat megismerni.
Haladjunk előre (ahogy a harcost viszi a ló előre, úgy
visz bennünket is a sorsunk tovább) és ismerjük meg, majd engedjük
el a múltat (váljunk eggyé a céllal és engedjük útjára a nyílvesszőt,
ahogy őseink is tették az ellenséggel), éljünk a jelenben (üljünk
lovunk nyergében).
Igaz a mandala külső részének háttere, piszkos szürke, szürkés
kék, töredezett, foltos ami eléggé depressziós hatással van az
emberre, de ezzel a lovasok mit sem tőrödnek, teszik a
dolgukat, ilyen világban élünk. A lovasok szinte teljesen egyformák,
nem tudjuk általuk megélni a lentet, és a fentet, a múltat és a
jövőt, a négy égtáj más minőségét, ettől egy
kicsit rapszodikussá válik a körforgás. Olyan érzés, mikor a
lemezjátszó tűje megakad, és egy helyben, ugyanabban a barázdában
jár, s nem tudja folytatni a dallamot.
A lovak (táltos lovak) mintha a levegőben repülnének, s mégis
port ver fel a patájuk, képzelet és valóság eggyé válik, s rájövünk
lassan, hogy minden a világunkban csak illúzió. Egy valóság létezik
csak, a belső napfényes központunk, s ha megtapasztaljuk, utána
már bármilyen világban elboldogulunk, és boldogan élünk, míg
meg nem halunk, mint a mesékben.
A mandala elemzésének itt,
még nincs vége, sok érdekes dolgot rejteget még, gyertek a
fórumba és folytassuk közösen tovább.
Mandala
fórum >>>
Augusztus
hónap mandalája >>>
Az elemzést készítette:
Kiss
Gábor
|
|