|
<<<
|
2005 - április
|
>>>
|
|
Tavasz előtti
csend
A mandalát készítette: Gérnyiné Márti |
|
A mandala elemzése:
Tavasz
előtti csendről szól ez a mandala. A készülődés belül, a lélek
mélyén a tavaszra, az új életre, a növekedésre, a kínálkozó
lehetőségekre. A csendről, a mozdulatlanságról, a
megdermedtségről árulkodik az is, hogy szilárd falemezre került
a mandala.
Az első
pillantásra egy színpad jelent meg előttem, amelynek a közepét
reflektorok emelik ki, mert itt történik a számunkra fontos
cselekmény. Itt van most az élet, a dinamika, a fejlődés, a
változás. Változatosabb formák, gazdagabb színvilág,
részletesebb kidolgozás, és a kiemelő megvilágítás mind arról
tanúskodik, hogy itt sürgés, forgás, nagy készülődés van, valami
születőben van. Ezt a részt Márti gondosan lezárja egy sárgás
színű körgyűrűvel, rajta fekete színű, szűk átjárókkal a középső
körszelet, a tudatalatti felé.
A középső részen mintha kibújtak volna már a nap első sugarai a
sárga színekben, de még kora hajnal van, minden csendes, és még
mély álomban van. A virágok még az erőteljes bimbók mélyén,
gyenge színekben, elmosódva, megdermedve pihennek. Minden átjáró
a külső körszelet, a személyiség felé elkeskenyedik, nincs
mozgás bennük. A tudatalattiban a gazdag belső világ még
csendesen vár a kedvező időre, hogy a felszínre kerülhessen.
A külső rész, a legkeskenyebb gyűrű, a személyiség is pihen. Ezt
szimbolizálja a sok barna szín, a téli, még pihenő, puszta föld
színe. Várja, hogy elmúljon a fagy és készülődik, hogy az
elültetett magokat a tavaszi napfény és eső segítségével majd
útjára indíthassa. Mindez a befelé fordulást, a pihenést, az
erőgyűjtést szimbolizálják.
Ez a tavasz nem csak a természet ébredéséről szólhat, hanem az
életünk egy új szakaszáról is. Márti is 40 év felett egy másik
életszakaszba került. Ilyenkor kiszállnak a gyermekek a családi
fészekből, és a szülők magukra maradnak. Új célokat kell
kitűzni, hiszen már van ház, egyéb vagyon, egzisztencia, munka,
amik eddig épp elég feladattal látták el az embert. Sokan
elválnak, új családot alapítanak, vagy a gyermekeiknek áldozzák
fel továbbra is magukat, mert nem tudnak megváltozni, mert nem
találnak értelmesebb célokat az életüknek. A felszabaduló időben
nagyobb intenzitással fordulhat önmaga, és a környezete felé az
ember. Márti a kreatív művészeti munkáiban talált önmagára, amit
csak helyeselni tudok, mert erre a tevékenységre a legideálisabb
ez az életszakasz, s nagy szerepe lesz az egészség megőrzésében,
és a gondtalan öregkorra való felkészülésben is.
A gyöngyök egy új dimenziót visznek be a kétdimenziós mandalába,
ami megnöveli jelentőségteljességüket. A gyöngynek sok fajta
értelmezése van. Megpróbálom röviden áttekinteni ezeket:
A gyöngy az egyediesség, a ritkaság, a véletlen, az értékesség
jelképe. A női szépség és szűziesség, a szerelem és házasság
jelképeként is ismert. Ékszerként jelezte viselőjének anyagi és
társadalmi helyzetét, nemét és származását.
A gyöngy a hiedelem szerint a Holdisten könnyeiből született. A
hagyomány szerint gyógyító hatású, elűzi a démonokat, a
betegséget, öregséget. (Kalevala)
Több mítosz szól arról, hogy a királyfinak vissza kell szereznie
az egyedül álló igazgyöngyöt a sárkány szájából. Itt az isteni
tudás megszerzéséért kellett harcba szállniuk a királyfiaknak.
„A gyöngy keletkezésére a tudomány sokkal kevésbé költői
magyarázatot ad, amelyre azonban csak hosszas vita után jöttek
rá. Az állati és emberi szervezetnek az a tulajdonsága, hogy a
beléje hatolt idegen tárgyat burokkal veszi körül. A testbe
jutott golyót, pl. betokozza a szervezet s ugyancsak tokba zárja
sok esetben a gumós gócot is. Ez a bebörtönözés semlegesíti az
idegen testet a szervezetben. Szakasztott ilyen módon keletkezik
a gyöngy is.
Valami idegen anyag, többnyire homok- v. fövenyszem sodródik az
állat köpenye alá. Eleinte úgy próbál védekezni az idegen test
nyomása ellen, mint ahogyan az ember szeme igyekszik
eltávolítani a beléje esett port: nyalkát választ ki, hogy
kimossa. Ha ilyen módon nem ér célt, akkor börtönbe zárja a
betolakodót. Ez a börtön: a gyöngy. Pompás és pazar fogház egy
homokszem számára.” Tolnai Nagylexikon
Így jelképezheti a szomorúságot, a fájdalmat, a könnyeket is, és
azokat a problémákat, amiket nem tudtunk megoldani.
Márti mandalájában a gyöngy mindegyik jelentése megjelenik.
Képzeletét egész biztos megfogta a fehér, opálos, sejtelmes
csillogása a gyöngyöknek, amely mögött, belül valami titok
lappang, mint ahogy a személyiség csillogása alatt is. Megjelent
ez által egy erőteljesebb igény a spirituális fejlődésre.
A másik a téli, puszta földre kiszórt gyöngyök által, életének
fájdalmaitól, kudarcaitól szeretne szabadulni, a fájdalmas
tapasztalatokból új élet eredhet most a föld segítségével.
A harmadik a díszítésről szól, hogy szeretne szebb, érdekesebb,
értékesebb lenni. Szeretné, ha alkotásait elismernék, szeretné,
ha pozitív visszajelzéseket kapna rájuk, hiszen ezek mind az Ő
gyermekei. Az egész mandala kivitelezése is nagyon precíz, és
gondos munkára vall, ez is azt tanúsítja, hogy szeretne magáról
minél tökéletesebb képet adni. Ez a tulajdonsága a munkában, a
családban megbízhatóságot, kitartó, becsületes munkavégzést, és
az emberekkel való felelős törődést jelent. Ezt támasztja alá,
hogy a mandala tele van 6-os számmal, a tökéletesség, a lelki
egyensúly, és a kreativitás számával. A 24 darab gyöngy a
személyiség területén, szerencsére vall. Szerencsés a
szerelemben, az életben, amelyben a lelki gazdagsága megvédi
minden bajtól, és még azt is hozzátehetem jó szívvel, hogy
szerettei mellette nem fognak éhezni :-)
Összefoglalva ez a mandala a befelé fordulásnak, a belső
csendnek, az erőgyűjtésnek, az útkeresésnek egyik csodálatos
példája.
Az elemzést készítette: Kiss
Gábor
Hónap
mandalája főoldal >>>
|
|