<<<

2005 - április  

>>>

Tavasz előtti csend
A mandalát készítette: Gérnyiné Márti


A mandala elemzése:


Tavasz előtti csendről szól ez a mandala. A készülődés belül, a lélek mélyén a tavaszra, az új életre, a növekedésre, a kínálkozó lehetőségekre. A csendről, a mozdulatlanságról, a megdermedtségről árulkodik az is, hogy szilárd falemezre került a mandala.
Az első pillantásra egy színpad jelent meg előttem, amelynek a közepét reflektorok emelik ki, mert itt történik a számunkra fontos cselekmény. Itt van most az élet, a dinamika, a fejlődés, a változás. Változatosabb formák, gazdagabb színvilág, részletesebb kidolgozás, és a kiemelő megvilágítás mind arról tanúskodik, hogy itt sürgés, forgás, nagy készülődés van, valami születőben van. Ezt a részt Márti gondosan lezárja egy sárgás színű körgyűrűvel, rajta fekete színű, szűk átjárókkal a középső körszelet, a tudatalatti felé.
A középső részen mintha kibújtak volna már a nap első sugarai a sárga színekben, de még kora hajnal van, minden csendes, és még mély álomban van. A virágok még az erőteljes bimbók mélyén, gyenge színekben, elmosódva, megdermedve pihennek. Minden átjáró a külső körszelet, a személyiség felé elkeskenyedik, nincs mozgás bennük. A tudatalattiban a gazdag belső világ még csendesen vár a kedvező időre, hogy a felszínre kerülhessen.
A külső rész, a legkeskenyebb gyűrű, a személyiség is pihen. Ezt szimbolizálja a sok barna szín, a téli, még pihenő, puszta föld színe. Várja, hogy elmúljon a fagy és készülődik, hogy az elültetett magokat a tavaszi napfény és eső segítségével majd útjára indíthassa. Mindez a befelé fordulást, a pihenést, az erőgyűjtést szimbolizálják.
Ez a tavasz nem csak a természet ébredéséről szólhat, hanem az életünk egy új szakaszáról is. Márti is 40 év felett egy másik életszakaszba került. Ilyenkor kiszállnak a gyermekek a családi fészekből, és a szülők magukra maradnak. Új célokat kell kitűzni, hiszen már van ház, egyéb vagyon, egzisztencia, munka, amik eddig épp elég feladattal látták el az embert. Sokan elválnak, új családot alapítanak, vagy a gyermekeiknek áldozzák fel továbbra is magukat, mert nem tudnak megváltozni, mert nem találnak értelmesebb célokat az életüknek. A felszabaduló időben nagyobb intenzitással fordulhat önmaga, és a környezete felé az ember. Márti a kreatív művészeti munkáiban talált önmagára, amit csak helyeselni tudok, mert erre a tevékenységre a legideálisabb ez az életszakasz, s nagy szerepe lesz az egészség megőrzésében, és a gondtalan öregkorra való felkészülésben is.
A gyöngyök egy új dimenziót visznek be a kétdimenziós mandalába, ami megnöveli jelentőségteljességüket. A gyöngynek sok fajta értelmezése van. Megpróbálom röviden áttekinteni ezeket:
A gyöngy az egyediesség, a ritkaság, a véletlen, az értékesség jelképe. A női szépség és szűziesség, a szerelem és házasság jelképeként is ismert. Ékszerként jelezte viselőjének anyagi és társadalmi helyzetét, nemét és származását.
A gyöngy a hiedelem szerint a Holdisten könnyeiből született. A hagyomány szerint gyógyító hatású, elűzi a démonokat, a betegséget, öregséget.  (Kalevala)
Több mítosz szól arról, hogy a királyfinak vissza kell szereznie az egyedül álló igazgyöngyöt a sárkány szájából. Itt az isteni tudás megszerzéséért kellett harcba szállniuk a királyfiaknak.
„A gyöngy keletkezésére a tudomány sokkal kevésbé költői magyarázatot ad, amelyre azonban csak hosszas vita után jöttek rá. Az állati és emberi szervezetnek az a tulajdonsága, hogy a beléje hatolt idegen tárgyat burokkal veszi körül. A testbe jutott golyót, pl. betokozza a szervezet s ugyancsak tokba zárja sok esetben a gumós gócot is. Ez a bebörtönözés semlegesíti az idegen testet a szervezetben. Szakasztott ilyen módon keletkezik a gyöngy is.
Valami idegen anyag, többnyire homok- v. fövenyszem sodródik az állat köpenye alá. Eleinte úgy próbál védekezni az idegen test nyomása ellen, mint ahogyan az ember szeme igyekszik eltávolítani a beléje esett port: nyalkát választ ki, hogy kimossa. Ha ilyen módon nem ér célt, akkor börtönbe zárja a betolakodót. Ez a börtön: a gyöngy. Pompás és pazar fogház egy homokszem számára.” Tolnai Nagylexikon
Így jelképezheti a szomorúságot, a fájdalmat, a könnyeket is, és azokat a problémákat, amiket nem tudtunk megoldani.
Márti mandalájában a gyöngy mindegyik jelentése megjelenik.
Képzeletét egész biztos megfogta a fehér, opálos, sejtelmes csillogása a gyöngyöknek, amely mögött, belül valami titok lappang, mint ahogy a személyiség csillogása alatt is. Megjelent ez által egy erőteljesebb igény a spirituális fejlődésre.
A másik a téli, puszta földre kiszórt gyöngyök által, életének fájdalmaitól, kudarcaitól szeretne szabadulni, a fájdalmas tapasztalatokból új élet eredhet most a föld segítségével.
A harmadik a díszítésről szól, hogy szeretne szebb, érdekesebb, értékesebb lenni. Szeretné, ha alkotásait elismernék, szeretné, ha pozitív visszajelzéseket kapna rájuk, hiszen ezek mind az Ő gyermekei. Az egész mandala kivitelezése is nagyon precíz, és gondos munkára vall, ez is azt tanúsítja, hogy szeretne magáról minél tökéletesebb képet adni. Ez a tulajdonsága a munkában, a családban megbízhatóságot, kitartó, becsületes munkavégzést, és az emberekkel való felelős törődést jelent. Ezt támasztja alá, hogy a mandala tele van 6-os számmal, a tökéletesség, a lelki egyensúly, és a kreativitás számával. A 24 darab gyöngy a személyiség területén, szerencsére vall. Szerencsés a szerelemben, az életben, amelyben a lelki gazdagsága megvédi minden bajtól, és még azt is hozzátehetem jó szívvel, hogy szerettei mellette nem fognak éhezni :-)

Összefoglalva ez a mandala a befelé fordulásnak, a belső csendnek, az erőgyűjtésnek, az útkeresésnek egyik csodálatos példája.
 

Az elemzést készítette:  Kiss Gábor

Hónap mandalája  főoldal >>>



 
 © 2004-2005  mandala.lap.hu - Web by Flornatura