Shiatsu és a pszichoterápia
A kutatók a csecsemőkorban, és a korai gyermekkorban, keresik a shiatsu
működésére a magyarázatokat. Ugyanis csecsemőkorban a baba még nem
differenciált, nem választja el önmagát édesanyjától, és a környezetétől,
sajátos egységben éli meg a világot. Ilyenkor még alig válik el a fizikai
érzékelés, az érzelmi, és a mentális érzékeléstől, és a baba magasabb
szinten, holisztikusan tapasztalja meg a világot. Ebben az állapotban a baba
minden őt ért ingert elraktároz, s egész életében emlékezni fog a
megtapasztalt érintésekre, az izomfeszülésekre, ellazulásokra, a
testpozíciókra, testtartásokra, a hőmérsékletre, a hangokra, amelyek egy
hasonló helyzetben, mint egy shiatsu kezelés, ismét felelevenedhetnek, és
átélheti az ember ezt a boldog korai állapotot. A kutatók három minőséget
tartanak a legfontosabbnak ebben a korai fejlődési szakaszban, a melegséget,
a hangot, és az állandóságot. Ezeket leginkább az édesanyától kapja meg a
baba, mint szeretet, gyengédség, táplálás, és védelem formájában. A baba
ebben az állapotban teljes bizalommal, nyitott érdeklődéssel fordul a világ
felé, megvan még az a képessége, hogy élvezze, és teljes szívéből örüljön a
létezésnek.
A pszichológusok szerint az ember ebből a holisztikus tapasztalatból,
mintegy magból fog a későbbiekben építkezni, ettől függően fogja a
későbbiekben önmagát megérteni, becsülni, és kialakítani a kapcsolatait az
emberekkel, a párjával, és az egész világgal. A kutatók szerint a shiatsu
ebbe a magba képes visszanyúlni téren, és időn át a nem verbális
kommunikáció révén, és képes felhozni a régi konfliktusokat, deficiteket, és
képes a fejlődés folyamatát erősíteni.
A kommunikáció egyik fajtája a nem verbális kommunikáció, amelyet gyors és
automatikus dekódolás, kisebb fokú tudatosság, és figyelem jellemez. Ide
tartozik a testtartás, a tekintet, a mimika, a gesztusok, a
távolságszabályozás, és az érintés. Ezek általában párhuzamosan vannak
jelen. A funkciójuk az érzelmeink, vonzalmaink, beállítottságunk kifejezése,
és kommunikálása.
A shiatsu kezelésnél megjelenik az összes típusa a nem verbális
kommunikációnak, de közülük az érintés a legfontosabb. Ha az érintések jól
esnek a kliensnek, akkor a kliens ismét megtanul bízni, és keresni fogja az
érintéseket a kapcsolataiban. Az érintés szerves része a kapcsolatainknak,
és személyiségünk kiegyensúlyozottságában különösen fontos szerephez jut.
A testi kontaktus létfontosságú szerepét az emlősöknél már több kísérletben
is igazolták. Egyik kísérletben a majom kölyköket teljesen elzárták az
anyjától, ezeknek a kölyköknek, felnőtt korukban sohasem sikerült
beilleszkedniük a többiek közé, magányosak voltak, szexuálisan gátoltakká
váltak, féltek a fajtársaktól, minden mozdulatukat fenyegetésnek vették, és
agresszív magatartást mutattak. Ha mesterségesen teherbe ejtették őket,
csecsemőjükkel durván bántak, elhanyagolták, vagy türelmetlenségből megölték
őket. A második kísérletben egy üvegfallal választották el őket egymástól, s
ugyanarra az eredményre jutottak, mint teljes elzárás esetén. A harmadik
esetben ráccsal választották el őket, ahol a majom kölykök átnyúlhattak, és
megérinthették az anyát. Ebben az esetben a kölykök teljes értékű tagjai
lettek a közösségnek, és nem szenvedtek komolyabb károkat.
Az érintés esszenciális szükséglete az embernek születésétől fogva. Ha
gyermekként kevés lehetősége volt a testi kontaktusra, akkor nagy
valószínűséggel sérült felnőtt lesz, jellemző lehet rá az agresszivitás, a
frusztráltság, az elégedetlenség önmagával szemben, evési, és szexuális
problémák, érzelmi közöny, értelmi fogyatékosság, a korai halál, stb.
Az érintésről
itt olvashatnak részletesebben.
Felnőtt korban is nagy
szükségünk van az érintésre, de a kulturális szabályok igen nagymértékben
befolyásolják, és korlátozzák azt. Meg vannak a szabályai, hogy egy férfi/nő
hogyan érinthet meg egy férfit, és egy nőt intim, és formális kapcsolatban
nyilvánosan, és nyilvánosságtól távol. Az emberi kapcsolatok
nélkülözhetetlenek a normális személyiségfejlődéshez, a testi, és lelki
egészséghez. Az érintésekkel szeretetet, összetartozást, rokonszenvet,
ellenszenvet, dominancia viszonyokat, és birtoklást is kifejezhetünk. A
testi érintés a nemi magatartás része, ezért idegenekkel, és nyilvánosan is
kerüljük az intim szférákat. Az érintésnek attól függően, hogy hogyan, és
milyen testrészt érintünk, igen gazdag jelentése van. Más a jelentése, ha
arcot, fejet, vállat, kart, kezet vagy lábfejet simogatunk meg.
Az érintés hatalmát nagyon jól érzékelteti a következő kísérlet eredménye. A
kísérletben résztvevő hölgy elhelyezett egy pénztárcát egy utcai
telefonfülkében, úgy mintha valaki ott felejtette volna, és amikor az arra
járó telefonáló emberek eltették azt, a hölgy odafutott, és izgatottan
elmondta nekik, hogy ott felejtette a fülkében a pénztárcáját, és hogy nem
találták-e meg véletlenül. A megkérdezettek nagy része letagadta, és nem
adta vissza a pénztárcát. Az egészet megismételték úgy, hogy a kísérletben
résztvevő hölgy az elmondáson felül meg is érintette az emberek karját.
Ebben az esetben jóval többen adták vissza a tárcát.
Az emberek mondhatnak, eljátszhatnak bármit, de az érintés elől nem
bújhatnak el, nem hazudhatnak, mert a nem verbális kommunikáció elárulja
őket, a mai emberek nincsenek olyan szinten, hogy uralkodni tudjanak a
testükön, amit igazából nem is ismernek.
A mai felgyorsult világban a mindennapi tapasztalataink, és a felmérések
szerint egyre kevesebb, és felszínesebb az érintés. A sok válás, megromlott
kapcsolat, szorongás, depresszió mind arra utal, hogy a szeretett érintésből
hiány van.
„A szexuális forradalom egybeesett a nők munkába állásával és a bölcsődébe
és óvodába dugott gyerekek meg növekedett számával. A szétdúlt családi
fészek hiányzó melege, a biztonságos kötődéshez szükséges hosszú
együttlétek, majd a fokozatos leválás az anyáról és apáról ma már nem
biztosítottak. Ma minden hirtelen és drasztikusan következik be, s rengeteg
lelki sérült felnőtt nő fel, akik aztán csődöt mondanak az emberi
kapcsolatokban, a szerelmekben, a házasságokban és a szülői hivatásban.
Az elidegenedettség és a válság betör életünkbe; válások, meddőség,
depresszió és a döbbenet, amikor gyermekünk szépen elképzelt jövőjét látjuk
semmivé hullani. A legjobbat akartuk, mégis ez lett belőle.”
A fentiekből már érzékelni lehet, hogy milyen létfontosságúvá vált mára az
érintés számunkra. A shiatsu alapgyakorlatban a kezelt ember teljes testét
végig masszírozzuk elölről, és hátulról egyaránt. Olyan testrészeket is
érintünk, ami idegen emberek között tabu (has, fenék, arc, mellkas, stb.).
Ez már önmagában egy intimebb kapcsolatot hoz létre a két ember között.
Ezért a bizalom kialakítása már a masszázs elején szükséges, mert ha nem
alakul ki, akkor a kezelés kellemetlenné, feszültté is válhat. A kezelés
vékony ruhában történik, ami biztonságot ad, és az emberek kevésbé érzik
magukat kiszolgáltatottnak, jobban elengedhetik magukat, és mélyebb lesz a
relaxációjuk is.
A shiatsu terapeuta speciális helyzete, érintései, és a megfelelő
hozzáállása révén képes fokozatosan pótolni a gyermekkorban elszenvedett
melegség, védelem, bizalom hiányt, és képes a régi rossz élményeket,
emlékeket áttranszformálni, s ez által megszüntetni azok káros kihatásait az
ember jelenlegi életére.
Ahhoz, hogy az ember kitárulkozzon, és megossza egy másik emberrel a hosszú
ideje önmagában hordozott meg nem oldott problémáit, ahhoz mély bizalomra
van szükség, Egy ilyen kiegyensúlyozott, szeretetteljes, bensőséges, méhen
belüli vagy korai gyermekorra emlékeztető helyzetben az emberek képesek
megnyílni, kitárni szívüket, lerakni éveken keresztül hurcolt problémáikat,
felszabadulni, és képesek lesznek, mint egy kisgyermek élvezni ismét az
életet, a létezést önmagáért. Sokszor tényleg csak erre az őszinte
odafordulásra, figyelemre, teljes elfogadásra van szüksége az embernek, hogy
önértékelését, egyensúlyát visszanyerje, és elinduljon a gyógyulás útján.
Éppen ezért, ma már egyre gyakrabban használják hatékonyan a shiatsut a
pszichoterápiában is.
Ahhoz, hogy egy shiatsu terapeuta magas szinten tudja végezni a kezeléseket,
rendelkeznie kell az érintés művészetével, az empátia, az elfogadás, az
alkalmazkodás, a figyelmesség képességével, és tekintettel kell lennie a
kezelt ember állapotára, konfliktusaira, deficitjeire, és határaira. A
terapeutának tisztának kell lennie vágyaktól, frusztrációktól, terhes
gondolatoktól, mert ezek mind torzítják az önmaga, és a kezelt ember
érzékelését, amelyek döntően kihatnak a terápiára. Ezért, aki shiatsu
terápiával szeretne komolyan foglalkozni, annak komoly személyiségfejlődésen
keresztül kell mennie előtte. Jobban meg kell ismerje önmagát, és az
embereket, rendbe kell tennie az életét, és egyensúlyban, harmóniában kell
élnie, mert csak így válhat igazán hasznára embertársainak.
Az érintések érzelmeket válthatnak ki, emlékeket hozhatnak fel, kellemes és
kellemetleneket egyaránt. Az érzelmi, és a lelki tisztulás még hatékonyabb
lehet, ha a shiatsu terapeuta rendelkezik pszichoterápiai ismeretekkel is,
hogy a felmerülő lelki problémákat szakszerűen tudja kezelni, hogy tudjon
segíteni a kliensnek azok feldolgozásában, és megértésében.
A tapasztalatom az, hogy a lelki betegségek esetén a shiatsu terápia, és a
pszichoterápia együttesen sokkal többre képes, mint külön, külön alkalmazva.
Kiss Gábor |