|
A Borobudur sztúpa a világ egyik legnagyobb Buddhista
műemléke.
Méretére vonatkozóan, 76 méter magas, az oldalai 157 méter
hosszúak, 55000 m2 felülettel, 6 négyszögletes, és 3 kör alakú
emelettel, 72 db harang sztúpával, 420 kupolás fülkével, és 1460
domborművel igen impozáns épület komplexum.
A Borobudur sztúpát a Buddhizmus egyik legkifejezőbb
szimbólumának tartják. Az univerzum másolata, a mikro-kozmoszt
ábrázolja, amely 3 szintre van felosztva. A tanítások szerint, a
legalsó szint azoknak a vágyakozó embereknek a világa, akik
negatív impulzusok hatalma alatt vannak, a középső szinten azok
az emberek találhatók, akik kontrollálni tudják a negatív
impulzusokat, és a pozitív impulzusokat használják. Míg a
legfelső szinten azoknak az embereknek a világa található, akik
soha többé nem vágyakoznak már a fizikai, testi, földi dolgok
után.
A vallásos gyakorlat szerint a buddhisták balra, körbe járják be
az emeleteket, teraszokat, és folyamatosan mantrázva,
meditálnak. Alul Buddha életét megörökítő domborművek
találhatók.
A felső részen a kör alakú teraszokon találhatók a harang alakú
sztúpák, amelyekben a négy iránynak megfelelő kéztartással
(mudra) a megfelelő Buddha aspektus ül. Középen, legfelül egy
nagyobb sztúpa koronázza meg az egész épületet.
A decemberi mandala minta az egész világon ismert, és a sztúpa
felülnézetét ábrázolja. Nagyon jól el lehet különíteni a 3
szintet, amelyek megfelelnek Jung fogalmainak, a legszélén
található a tudatos énünk a személyiségünk (EGÓ), a középső
részen a tudatalatti, és végül legbelül a Selbst, az Énünk
középpontja.
Mire szeretné felhívni figyelmünket ez a mandala? Miért fontos
számunkra megérteni a szintek lényegét? Erről szeretnék a
továbbiakban írni.
Az emberek általában türelmetlenek, azonnal szeretnének megkapni
mindent, és eredményeket elérni, az idő rabjai, egy illúzió
rabjai. Ma olyan könnyen jelentik ki egyes emberek, hogy milyen
magas szinten állnak, mikor fogalmuk sincs a szintekről. Ki
milyen szinten van az, mindenkinek a saját belső ügye, nem lehet
összehasonlítani ez alapján két embert, mert mindenkinek meg van
a maga helye a világban, mindenki egyformán szükséges, és
hasznos tagja az életnek. Nem lehet versenypályának tekinteni a
spirituális fejlődést. Ki látott már buddhistákat felfelé
rohanni egy sztúpán, hogy ki éri el először a csúcsot? Fontos
megérteni, hogy a szinteket nem lehet átugrani, nem lehet
átfutni rajtuk, mert idő kell ahhoz, hogy a következő szintre
tudjunk lépni. Ezért nincs értelme a megvilágosodásról sokat
beszélni, mert fogalmunk sem lehet róla, csak mindenkinek a
saját szintjén meglévő, korlátos elképzelései lehetnek arról.
Mindezt a buddhisták nagyon jól tudják, mikor a sztúpán nem
egyenesen felrohannak a tetejére, hanem minden szintet először
körbe járnak. Míg körbe járnak, meditálnak, és ebben a módosult
tudatállapotban próbálják megérteni az adott szint jellemzőit,
korlátait, amelyben a Buddha életéről szóló domborművek segítik
a meditálót. S mikor végeztek ezzel, lépnek csak a következő
szintre.
Nagyon fontosnak tartom, hogy az ember ismerje meg, melyik
szinten van jelenleg, milyen feladatai vannak itt, milyen
korlátok között működhet, és mit kell tennie, hogy a szintet
sikeresen elsajátítsa, és tovább léphessen a következőre. Nagyon
sok probléma megoldódik, ha tudatossá válnak az okok.
Életünkben különben mindenhol megjelennek a szintek, ilyen
szintek a következők:
• az életünk különböző szakaszai (gyermek-, a felnőtt- és az
időskor),
• a szervezetünk fejlődése (embrió, csecsemő, felnőtt test),
• a Földünk, a légkörünk is rétegekből áll (ahol minden szinten,
rétegben mások a fizikai jellemzők),
• a társadalom is különböző rétegekből áll (pl. a kaszt
rendszer, amelyet mi nyugatiak annyira elutasítunk).
Minden szinten mások a körülmények, mások a feladatok, más
hogyan alkalmazkodnak az emberek. Ezért nincs értelme az
összehasonlítgatásnak sem. Visszatérve a kasztrendszerhez,
máskép látja, és tapasztalja a világot egy paraszt ember, mint
egy pap. És máskép gondolkodik, és érez az ember éber, tudatos
állapotban, mint alfa, módosult tudatállapotban.
Tehát szintek vannak, és nem kell Indonéziába utaznunk, hogy
erre rájöjjünk, hanem elég megnéznünk egy templomot, amivel a mi
hazánkban lépten, nyomon találkozhatunk.
A templomok előtt mindig van egy kis tér, ahol az ember
megpihenhet, mint ahogy a lezúduló patakok vize is megpihen egy
tóban. Ebből a nyugalomból indulhatunk el belső világunk felé, a
templomba. Először a lépcsőkön kell felmenni, amelyeket a jelen
képen még oroszlánok is védenek, szép lassan a környező világ, a
földi létünk fölé emelkedünk.
Majd innen még több szinten (amelyeket a boltíves kapu bordái
szimbolizálnak) keresztül eljutni a kapuhoz, és végül teljesen
elhagyva a profán világot beléphetünk a kapun keresztül a szent
területre, ha meg van a kulcsunk a kapuhoz.
Magába a templomba való bejutás tökéletesen szimbolizálja
a tudatos lemerülését a tudattalanba, és azt az utat is,
amellyel a felébredésig, a megvilágosodásig eljuthatunk. A
tudatnak szüksége van az időre, hogy a jelenlegi programjainkat,
világnézetünket, a világhoz való viszonyulásunkat
megváltoztathassa. Sok mindenről tudunk ma már a jó iskoláinknak
köszönhetően, de ez a tudás felszínes, hiányzik a tapasztalat
mögüle olyannyira, hogy képtelenek vagyunk az igazi, hasznos
tudást felismerni. Ezt a bölcsességet segítik felébreszteni a
régi, ősi kultúrák ránk maradt emlékei.
A szinteket meg lehet tapasztalni ezzel a mandalával, el lehet
menni egy templomba, meg lehet látogatni egy sztúpát. Ezúton
kívánok mindenkinek jó utat, felfedezést, és tapasztalást.
Kiss Gábor
|
|